Elfde dag Normandië "Golden D-Day"

7 augustus 2016 - Colleville-sur-Mer, Frankrijk

Vandaag vroeg op en aan het ontbijt.
Want er stond een lange dag voor de boeg.
Nadat het brood was gesmeerd en alles in de tas zat, hup de auto in en op naar Arromanches. Eenmaal daar aangekomen was het zoeken naar het strand. Waar vandaag de dag precies 73 jaar geleden de mannen van de P.I.B. ( Prinses Irene Brigade) aan land kwamen. Om hun steentje ( zeg maar gerust steen) bij te dragen aan de bevrijding van Europa. Het was heel bijzonder om in het zelfde zand te staan als Rinus Stönner (adoptie graf). Hierna was het weer de auto in en op naar Omaha Beach.

Daar aangekomen zijn we eerst naar de Amerikaanse begraafplaats van Colleville-Sur-Mer gegaan. Een indrukwekkende plek om te zijn en te zien. Bijna 10.000 kruisen uitgestrekt over een immens terrein. Elk kruis een naam en bij velen de inscriptie "Here rest in honord glory a comrade in arms know but to God". Lopend tussen alle graven ga je toch denken. " Weer iemand die huis en haard achter liet om te vechten voor onze vrijheid". En "bedankt mannen dat jullie je leven gaven voor mijn vrijheid".

Na de begraafplaats verder naar het Overlord Museum. Een klein museum waar het veel te druk was. Maar er verder goed uitzag. Na het museum op naar het stand zelf. Omaha Beach. Even uit waaien op het strand waar 73 jaar geleden zoveel ellende plaats vond. Iets wat niet voor te stellen is...

Op de weg terug naar de camping nog even een kijkje nemen op de Duitse begraafplaats van La Cambe. Deze begraafplaats misschien nog wel indrukwekkender dan de Amerikaanse. Hier niet voor elke soldaat een kruis. Maar een plaquette die nauwelijks boven het gas uitsteekt. Met 2 of soms 3 samen begraven.
In het midden van het terrein waar meer dan 21.000 Duitsers rusten een heuvel met een enorm Kruis. In de heuvel liggen 5.000 lichamen van ongindificeerde Duitsers.

Terug op de camping was het eten, en zo goed en kwaad als het kon de Olympische weg rit voor de dames volgen.
Een Nederlandse die op haar D-Day ging voor goud.
Een heldin.
Anna Van Der Brengen!!!

1. Oma van Hoof.:
    9 augustus 2016
    Een dag vol informatie uit het verleden.Was voor Jeroen bijzonder en voor jullie allen heel apart,lijkt me.